Selecteer een pagina

Stel jij jezelf ook vaak doelen en haak je snel weer af?
Wil jij afvallen, maar stop ja al weer na 1 week, 2 weken of een maand om weer terug te vallen in je oude gewoonte.
Wil jij meer sporten, maar haak jij na een paar keer weer af?
Vind jij jezelf als mama te druk om überhaupt over je doelen na te denken?
Ik ga je vertellen hoe jij jouw doelen wel waar kunt maken!

Daar zat ik dan met mijn gezin op reis in Spanje. Vertrokken vol goede ideeën, maar het lukte me maar niet ze waar te gaan maken. Ook weer terug in Nederland vind ik het moeilijk om de juiste stappen te nemen in de richting van mijn doelen. Elke keer is er weer een ander excuus.

Mijn doelen

Ik heb voor mezelf een aantal doelen. Mijn doelen voor 2018 kun je hier lezen en hier vindt je onze bucket list voor dit jaar.

Graag wil ik gezonder gaan eten, maar kies toch vaak weer voor het goedkope of lekkere. Zeker in het buitenland op de camping vond ik dit moeilijk.

Het liefste zou ik mijn dag vroeg willen beginnen zodat ik eerst lekker rustig alleen wakker kan worden zonder gelijk de kinderen om mij heen. Dat ik kan mediteren. Alvast wat werk kan doen voordat iedereen wakker wordt.

Maar het lukt me niet om vroeg mijn bed uit te gaan door 2 redenen. Ik vind mijn bed veel te lekker om er uit te gaan. En er ligt een klein meisje tegen mij aan dat wakker wordt als ik zo vroeg mijn bed uit ga.

Ik wil een online inkomen opbouwen, maar ga toch vaak andere dingen doen in plaats van werken. Vind het moeilijk om overdag aan het werk te gaan in plaats van lekker dingen met mijn gezin te doen.

Herkenbaar voor jou? Ik ben hard bezig dit te veranderen en weet inmiddels hoe ik dit ga doen!

De theorie en de praktijk over je doelen halen

Je kunt echt heel veel lezen over hoe je je doelen kunt behalen. Als je zoekt op Google is er van alles over te vinden. Je kunt er zo veel boeken over lezen. Uren kun je je tijd besteden aan het lezen over je doelen leren behalen.

Als je het leest klinkt het helemaal niet moeilijk. Je zit vol goede moed en wil aan de slag.

De praktijk blijkt tegen te vallen. Al snel merk je dat je weerstand begint te voelen. Dat je terug wilt vallen in je oude gewoonte. Dat je wilt stoppen met je weg naar je doelen.

Het is nog niet zo makkelijk de gelezen theorie in de praktijk te brengen.

Lees hier hoe je focus houdt op je doelen

boek lezen

Wat gebeurd er in de praktijk?

Misschien als je weet wat er in de praktijk gebeurd dat het makkelijker wordt om toch door te gaan.

Als je iets anders gaat doen dan wat je gewend bent gaat je reptielenbrein aan de slag. Zodra je buiten je comfort zone gaat komt je reptielenbrein om de hoek kijken. Dit gedeelte van je brein zal je terug proberen te krijgen naar je oude gewoontes. Naar het bekende. Want het bekende is veilig.

Alles wat nieuw en anders is voor jou ziet je reptielenbrein als potentieel gevaar. Het zal er alles aan doen om jou te overtuigen te stoppen.

Het zal je vertellen dat het niet zo erg is om een keer te zondigen en niet gezond te eten.
Je de volgende keer bij de boodschappen vertellen dat je best wat lekkers voor jezelf mag kopen.
Dat je ’s avonds echt geen tijd hebt om gezond te koken of te gaan sporten.
Je het sporten best over kan slaan.
Dat je beter ’s ochtends in je bed kan blijven liggen, omdat je moe bent.
Je beter kunt blijven liggen in plaats van vroeg op te staan.
Dat je beter tv kunt kijken of kunt Facebooken dan te gaan werken aan je doelen.

Hoe kun je er dan voor zorgen dat je je doelen wel gaat behalen?

Als je weet dat je iedere keer door je reptielenbrein terug gestuurd zal worden naar het oude bekend kan het verdomd lastig zijn om toch door te zetten of überhaupt te gaan beginnen.

Je kunt nu 2 dingen gaan doen. Je kunt denken ik begin er niet aan. Ik luister bij voorbaat al naar mijn reptielenbrein en zet mijn doelen uit mijn hoofd. Ik ga er alleen maar over dromen en verder doe ik niks. Dan zit je de rest van je leven in de situatie waarin je nu zit. Zullen je doelen altijd je dromen blijven. Zal je nooit dichter bij het leven komt wat je eigenlijk wilt leven.

Maak de juiste keuze

Je 2e keuze is om toch na te gaan denken over wat je eigenlijk wil in je leven. Na te denken over wat jij belangrijk vindt. Te denken over wat jij als mama je kinderen mee wilt geven. Wat voor voorbeeld jij als mama wilt zijn. Om na te denken over het leven waar jij later op terug wilt kijken.

Als jij kiest voor de eerste optie is het makkelijk. Dan hoef je verder niks te doen nu. Kun je lekker blijven doen wat je altijd doet. Maar dan moet je niet gaan klagen. Moet je niet over een paar jaar gaan huilen, omdat je niet voor uit bent gekomen. Het is je eigen keuze.

Als je gaat voor de 2e keuze dan moet je in actie gaan komen. Dan moet je gaan beginnen en zal je door moeten gaan. Zodat jij niet alleen maar blijft dromen, maar ook de dingen gaat doen die voor jou echt belangrijk zijn. Het voorbeeld wordt wat jij wilt zijn voor jouw kinderen.

Want je wilt toch niet over 2 of 3 jaar alleen maar dromen over je doelen en nog geen stap dichter bij zijn.

vrouw trainen

Ga jezelf trainen

Om je doelen te gaan behalen is het hard werken. Je zult jezelf moeten gaan trainen om niet te luisteren naar het stemmetje van je reptielenbrein. Om ondanks dat stemmetje toch de stappen te gaan zetten die jou dichter bij jouw doelen gaan brengen.

Je zult jezelf moeten gaan trainen om dingen te gaan doen die nodig zijn om dichter bij jouw doel te komen.

Het reptielenbrein kun je niet uitschakelen. Iedere keer dat je iets nieuws wilt gaan doen zal jouw reptielenbrein je weer tegen willen houden. Je klein willen houden. Terug willen brengen naar het vertrouwde en bekende.

Train jezelf om er naar te luisteren, maar er niet naar te handelen. Je gaat dingen doen en keuzes maken die jou dichter bij jouw doel gaat brengen.

Iedere keer dat je iets wilt doen en je het stemmetje in je hoofd hoort doe je toch wat je wilt doen. Je luistert niet naar het stemmetje wat jou aan spoort om iets lekkers te gaan kopen. Luistert niet naar het stemmetje dat jou tegen houdt om te gaan sporten, maar gaat toch sporten. Je luistert niet naar het stemmetje dat je in bed probeert te houden, maar gaat er toch uit.

Neem de eerste stap om je doelen te gaan halen

Begin met kleine stapjes. Wees niet te streng voor jezelf door in 1 keer te hoge doelen te stellen. Neem jouw ultieme droomdoel voor je en verdeel deze in kleine subdoelen. Die kleine subdoelen kun je stapje voor stapje gaan behalen. Zodat je zo met kleine stapjes naar jouw ultieme droomdoel gaat werken.

Door het nemen van kleine stapjes naar jouw subdoelen houd je het voor jezelf haalbaar. Zorg je er op die manier voor dat je jezelf niet laat ontmoedigen. Dat de stappen niet te groot worden.

Dat is echt essentieel. Het is belangrijk om succes te hebben in het halen van je doelen. Deze succes ook te vieren.

Zo ben ik nu in de avonduren bezig met het nemen van de eerste stappen naar een online inkomen. Zwem ik baantjes als ik met de kinderen een aantal keer per week naar het zwembad ga. Zorg ik er voor dat ik dagelijks fruit eet en in Nederland weer de gezonde variant voor dingen haal die ik in het buitenland niet kon vinden. Zo werk ik stapje voor stapje toe naar mijn ultieme droomdoelen.

 

Neem jij ook de eerste stappen naar jouw ultieme droomdoel? Hoe ga jij om met dat stemmetje in jouw hoofd?