Het klinkt zo makkelijk. Mediteren en denken aan niks.
Rust in je hoofd zodat je goed kunt zorgen voor je drukke gezin.
Je wilt er graag mee beginnen. Doen!
Het is niet moeilijk.

Waarom zou je moeten gaan beginnen met mediteren?

Het lijkt maar raar. Stil zitten en aan niks denken. Toch voel je van binnen dat je graag zou willen beginnen met mediteren. Omdat je rust en ruimte in je leven en gedachten wilt. Niet meer zo chaotisch het leven door wilt gaan. Je gedachten niet alles wil laten bepalen.

‘Aan de Boeddha werd de vraag gesteld: “Wat heeft meditatie je opgeleverd?” Hij antwoordde: “Niets! Maar laat ik je wel vertellen wat ik door meditatie ben kwijtgeraakt: woede, angstigheid, depressie, onzekerheid en angst om oud te worden of dood te gaan.”‘

Iedereen kan leren mediteren

Ook als jij denkt als nuchtere Hollander er niks aan te hebben en je er absoluut geen tijd voor hebt. Ook jij kunt het! Slechts 5 minuten mediteren per dag maakt dat je productiever kunt zijn, effectiever en meer gefocust je dag kunt door brengen. Dus hoezo geen tijd voor??

mediteren water

7 Wetenschappelijk bewezen voordelen van mediteren

 

Voorkomen van depressies 

Een van de grootste voordelen van mediteren is dat het helpt depressies te voorkomen en te genezen. Mediteren kan je helpen meer in het moment te leven en je minder zorgen te maken over zaken waar je niks aan kan veranderen. Zoals je verleden en de toekomt.

Vermindert angst 

Meditatie werkt positief als je last hebt van angst. Een 3-jarig onderzoek heeft aangetoond dat meditatie een langdurig effect kan hebben en daardoor je angst blijvend op afstand blijft.

Vermindert stress 

Als je regelmatig mediteert heb je minder stresshormoon cortisol in je lichaam. Volgens onderzoekers zou mediteren bij stress tot een standaardbehandeling moeten horen

Je wordt gelukkiger

Social psycholoog Daniel Goleman heeft experimenten gedaan met Lama Oser de rechterhand van de Dalai Lama. Er is een hersenscan gemaakt bij Lama Oser en daarop was te zien dat er veel meer verbindingen waren tussen de beide hersenhelften. Hoe meer verbindingen tussen de linker en de rechterhersenhelft, hoe gelukkiger mensen zijn.

Verbetert je immuunsysteem 

Aan mediteren zijn ook fysieke voordelen. In een gedaan onderzoek wordt geconstateerd dat mensen die mediteerden een sterker immuunsysteem hadden en sneller herstelden van een ingespoten virus als mensen die niet mediteerden.

Lagere bloeddruk 

Aan de Universiteit van Kentucky is aangetoond dat Transcendente Meditatie de bloeddruk aanzienlijk verlaagt.

Minder slaap nodig 

Met mediteren reset je je brein en heb je minder slaap nodig. De kwaliteit van de slaap wordt beter. Waardoor het leven overdag een stuk makkelijker wordt.

mediteren weg

Hoe begin je met mediteren? Stappenplan

Nu je bovenstaande gelezen hebt wil jij toch aan mediteren?! Maar hoe begin je met mediteren?

Gewoon beginnen

Kies een houding die je fijn vindt. Het maakt niet uit of dit de lotushouding is, kleermakerszit, op je knieën, liggend of gewoon zittend op de bank. Het maakt niet uit hoe je zit of ligt, als je je rug maar recht houdt.

Zet een timer om de tijd in de gaten te houden

Als je de tijd niet bij houdt wil je stoppen bij de eerste weerstand die je voelt opkomen. Als je een timer zet weet je wanneer je mag stoppen. Ga dus net zo lang door tot je timer af gaat.

Tijdens je meditatie zullen er allerlei gedachten voorbijkomen die je zullen laten proberen te stoppen

Dat je geen tijd hebt en wel betere dingen te doen hebt. Dat het saai is. Dat het je niks oplevert enz enz. Weersta deze gedachten totdat je tijd voorbij is. Je zult merken dat je het steeds makkelijker af gaat om niet naar je gedachten te luisteren.

Zorg dat je dagelijks mediteert en pas het in je dagelijkse leven in

Kijk of jij het fijn vindt om ’s ochtends, ’s middags of ’s avonds te mediteren. Bouw de tijd dat je mediteert op. Begin met 5 minuten en bouw dit uit zolang je het zelf fijn vindt.

Richt je aandacht op je ademhaling

Adem rustig door je neus in en uit. Probeer je bij iedere uitademing verder te ontspannen. Als je je ontspannen voelt focus je dan op je ademhaling. Iedere keer als je merkt dat je gedachten de overhand willen nemen ga je weer focussen op je ademhaling. Je laat je gedachten voorbijkomen, doet er verder niks meer en focusy je alleen op je ademhaling.

Het is niet de bedoeling je hoofd leeg te maken, maar je gedachten te bekijken en ze los te laten

Het is niet te doen je hoofd leeg te maken. Je blijft altijd denken. Met meditatie richt je je op het nu en observeer je je gedachten en laat je deze los. Als je vaker mediteert zal je merken dat er steeds minder gedachten voorbijkomen en je ze steeds makkelijker los kunt laten. Maar helemaal leeg zal je hoofd nooit zijn. Je gedachten blijven altijd door gaan.

Zorg dat je niet gestoord wordt

Zoek een rustige plek op waar je lekker ongestoord kunt mediteren.

Boeddha

Verschillende vormen van mediteren

Er zijn verschillenden vormen van meditatie, waarbij je je focus op verschillende dingen legt.

Tel meditatie

Je telt iedere uitademing en telt door totdat je de tel kwijt bent, Je neemt een getal, bijvoorbeeld 50 of honderd, en telt door tot je daar bent. Als je de tel kwijtraakt begin je opnieuw.

Geleide meditatie

Volg de instructies van de app, audio of YouTube. Je vindt geleide meditaties ook in allerlei soorten.

Bodyscan meditatie

Werkt het beste als je ligt. Je scant je lichaam en laat spanning weg vloeien als je het tegen komt.

Mindfulness meditatie  

Je richt je aandacht op de wereld om je heen. Je voelt, hoort en ruikt wat er om je heen gebeurd. Zodra je gedachten je afleiden richt je je op je zintuigen.

Zen meditatie

Houd je ogen open en richt je focus op een vast punt. Adem ondertussen rustig door en houd je focus vast.

Wat houd je nog tegen om te leren mediteren?

Er zijn allerlei voordelen, iedereen kan het leren en het is niet moeilijk. Dus begin vandaag nog met mediteren en kijk wat het voor jou doet. Hoe je je voelt, wat je fijn vindt en wat voor jou werkt. Stop met alleen maar lezen over mediteren en neem vandaag nog actie.

Je zult er blijer, gezonder, minder gestrest en gelukkiger van worden!

Mediteer jij? Hoe vaak doe je dat en wat levert jou het op?