Hoe denk jij over het onderwijs in Nederland?
Vind je het wel prima zo of heb je er bedenkingen bij?
Wat zou jij graag anders zien?
Lees onze visie op het onderwijs in Nederland en wat wij graag anders zouden zien

Een van de vragen die wij regelmatig krijgen is hoe wij het gaan doen met school tijdens onze reis. Onze oudste dochter is 5 jaar en daarmee leerplichtig in Nederland.

Wij zitten nog midden in het proces van uitzoeken wat de mogelijkheden zijn voor ons en vrijstelling aanvragen van de leerplicht. Hoe we dat uiteindelijk gaan inrichten weten we nog niet.

Lees hier meer over reizen met leerplichtige kinderen

Wel kan ik al vast wat vertellen over onze visie op onderwijs en wat onze plannen zijn voor onderwijs onderweg.

Het onderwijs in Nederland

De Westerse wereld is echt een prestatiemaatschappij.
Het lijkt soms wel een heuse wedstrijd tussen ouders wat hun kind kan en dat het veel beter en sneller is dan de andere.

Het is belangrijk dat je je best doet, dat je sociaal bent, dat je goed mee komt en goed scoort. Dan ben je goed!

De vraag wat je zelf het liefste zou willen wordt vaak aan de kant geschoven.
Je hebt toch een goede baan waarmee je goed verdient! Je kunt dat niet zomaar opzeggen en de onzekerheid tegemoet gaan.

Dat wordt je op school al geleerd. Je wordt je hele schoolcarrière voorbereid op een baan in loondienst. Om te doen wat iedereen doet. Om te leren wat iedereen leert.

Er wordt je in het basis- en voortgezet onderwijs niks geleerd over andere mogelijke vormen van inkomen. Niks geleerd over ondernemerschap. Wordt je veel geleerd over tablets en computers, maar niet over de mogelijkheden die je daar hebt om geld te verdienen.

Mijn inziens een verouderd systeem.
De leerkracht die de “baas” is over alle leerlingen en die een vast leertraject moet afleggen per leerjaar dat voor ieder kind hetzelfde is. Iedere leerling heeft aan het einde een zelfde soort diploma.

Klaar voor de arbeidsmarkt in een vastomlijnde functie. Maar wat leer je over het echte leven?
Leer je wat je echt belangrijk vindt in je leven?
Leer je goed voor jezelf te zorgen?

De klassen vol gepropt

Op het overgrote deel van de scholen in Nederland zitten de kinderen alleen met hun eigen leeftijdsgenootjes in een klas. Ze hebben alleen kinderen van hun eigen leeftijd om mee om te gaan.

Vaak helemaal niet de meest ideale situatie om te leren van kinderen die even oud zijn als jezelf. Om alleen het voorbeeld te hebben van kinderen die even oud zijn als jezelf. 

Heel veel kindjes bij één enkele leerkracht. Die al deze kindjes aandacht moet geven. Die ieder kind tot zijn recht wil laten komen, maar wat niet lukt met van die vol gepropte klassen.

Waarom geen kleinere klassen en twee leerkrachten voor de klas in plaats van één? Of één vaste leerkracht per klas en een vliegende kiep die de juffen en meesters helpt waar het nodig is?

Ook is het veel mooier om kinderen gemengd te hebben van verschillende leeftijden. De oudere kinderen kunnen de jongere kinderen helpen. Ze geven elkaar het voorbeeld. Ze leren van elkaar.

Waarom geen kinderen van verschillende niveau’s bij elkaar op het voortgezet onderwijs? Wellicht niet bij ieder vak, maar ik denk dat het goed is om meer gebruik te maken van elkaars kwaliteiten. Iedereen denkt op zijn eigen wijze.

De een kan dingen heel goed onthouden en leert makkelijk. Is goed in de exacte vakken en weer een ander in talen. Een ander kan weer heel veel met zijn handen. Ook dan kun je enorm veel van elkaar leren. Juist omdat je het allemaal op een andere manier doet.

Een andere manier van onderwijs

Het zou toch veel mooier zijn als er veel meer uit gegaan wordt van de ontwikkeling van het kind zelf? De leerkracht die het kind daar bij begeleidt? Dat het onderwijs mee gaat met de tijd?

Ik geloof er in dat je kind intrinsieke motivatie heeft om dingen te leren, omdat het daar klaar voor is en er zelf interesse in heeft om te leren.

Zonder dat je kind dingen opgelegd wordt zal je kind zelf dingen willen ontdekken en leren. Willen uitzoeken hoe iets werkt.

Om verder te kunnen leren zal het willen leren lezen. Om informatie op te kunnen nemen. Ieder kind op zijn eigen manier, met zijn eigen interesses en wanneer het er klaar voor is.

Zolang er maar dingen aangeboden worden. Die passen bij de ontwikkeling van ieder individueel kind. Dingen die ze leuk en interessant vinden. Die ze uitdagen om verder te gaan.

Wat gaan wij doen tijdens onze reis?

Tijdens onze reis zullen we veel tegen komen onderweg. We willen gebruik maken van het concept World Schooling. Waarbij kinderen leren over de geschiedenis, de cultuur, de taal en de natuur van dat land of die betreffende regio waar je bent.

Dit gecombineerd met het aanbieden van leerzame spelletjes, opdrachtjes,  leuke boekjes, knutselwerkjes enzovoorts

Ik denk dat onze kinderen hier mee juist heel veel leren wat zij op de basisschool nooit zullen leren. Dat zij zeker geen achterstand zullen oplopen, maar misschien wel meer weten dan leeftijdsgenootjes. Maar dan van de dingen die ze onderweg interessant vinden om te leren.

Zullen ze dan allemaal hetzelfde leren? Nee.
Maakt dat uit? Nee.
Onze 3 kinderen zijn allemaal verschillend.
Hebben allemaal andere interesses.
Waarom zullen we ze dan allemaal hetzelfde willen leren op dezelfde manier?
Omdat iemand begin 20e eeuw bedacht heeft dat dit de manier van leren zou moeten zijn? Inmiddels zitten we al in de 21e eeuw en is er zo veel veranderd in de wereld! 

Ik ben er van overtuigd dat onze reis onze kinderen heel veel zal opleveren. Dat ze er heel veel van zullen leren.

Hoe denk jij hier over? Wat vind jij van het onderwijs? Moet het anders of vind je het prima zo?
Ongetwijfeld zijn er mensen het niet met mij eens. Prima, iedereen heeft zijn eigen visie!